Ceny za taxislužbu v Brně se zvyšovaly naposledy v roce 2017. Nyní město opět zvyšuje limity. Jak velké zvýšení cen bude?
Poslední změna limitních cen pro taxislužbu byla schválena vedením města Brna v roce 2017. Cena za kilometr jízdy zůstala stejná a zvýšila se pouze nástupní sazba ze 40,- Kč na 60,- Kč. Tehdejší náměstek pro dopravu Matěj Hollan (Žít Brno) komentoval zvýšení nástupní sazby tím, že vozidla taxislužby jsou údajně zneužívána pro krátké jízdy do pěti set metrů a taxíky pak nemohou využít ti občané, kteří se potřebují přepravit na delších trasách.
Aktuální změna přichází s nařízením č. 24/2022, kterým se stanovují maximální ceny osobní taxislužby na území statutárního města Brna. Nástupní sazba uvedená v tomto nařízení zůstává v původní výši 60,- Kč a sazba za kilometr se zvyšuje o šest korun na 36,- Kč. Za stání vozidla zaplatí zákazník o dvě koruny na minutu více, nová sazba tak činí 7,- Kč za minutu stání vozidla.
Podle radního města Brna pro dopravu Petra Kratochvíla (ODS) reaguje nové nařízení na cenový růst pohonných hmot. Podle Jana Mandáta ze spolku Brno autem, který je současně radním Brna-středu pro dopravu za ODS, je rozhodnutí v pořádku. „Město muselo reagovat na zvýšení cen pohonných hmot a inflaci. Limitní cena se zvyšuje o 20%, což reflektuje inflaci, která v červenci činila 17,4%“, doplnil Mandát.
S žádostí o vyjádření jsme oslovili společnosti CITY TAXI a TOP1TAXI. Žádná ze společností ke dni uzávěrky tohoto článku svoje vyjádření nezaslala. Naší redakci se ale podařilo získat vyjádření dvou taxikářů. Jeden zdražovat nehodlá, protože i přes zvýšené ceny PHM a inflaci považuje sazby za adekvátní. „V konkurenci služeb jako BOLT nebo UBER se samozřejmě bojím zdražovat, tyto firmy nám už tak vzal hodně zákazníků“, uvedl řidič taxi, který si nepřál uvést své jméno. „Já sám zvyšovat jízdné na nové magistrátní maximum budu. Zvýšení maximálních magistrátem stanovených cen beru jako minimum co pro nás mohl magistrát udělat“, sdělil naší redakci řidič taxi Radek Hudec. A dodává, že by město nemělo ceny jízdného regulovat vůbec. Podle jeho názoru jsou ceny regulované jen ve dvou městech v republice a podmínky pro podnikání by měly být všude stejné.
Zájemci o individuální přepravu mohou v Brně v současné době využít běžné taxi přes dispečink, nastoupit na stanovišti nebo využít mobilní aplikaci Liftago v chytrém telefonu. Alternativní službu pak nabízí společnosti UBER a BOLT. Zatímco běžné taxislužby musí reflektovat limitní ceny nařízené městem, alternativní služby jako UBER nebo BOLT mají své fungování postavené jinak. Aplikace určí nižší cenu při malém zájmu zákazníků a v době špičky může být cena za přepravu i podstatně vyšší než u běžného taxi. I tyto aplikace ale musí limitní ceny dodržovat. Řidič je ale ovlivnit nemůže, ačkoliv právní odpovědnost nese on sám. Právě velká konkurence v tomto typu přepravy bude pravděpodobně znamenat, že i přes zvýšení limitních cen městem k žádnému skokovému navýšení ceny přepravy nedojde.