Vítěz mezinárodní architektonické soutěže na budoucí podobu nového brněnského hlavního nádraží, nizozemská společnost Benthem Crouwel International, získal druhou zakázku na přípravné práce na jednu z největších budoucích dopravních investic v České republice.
Firma podepsala v minulých dnech smlouvu se Správou železnic na zpracování architektonické studie nového brněnského nádraží. Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda na Twitteru uvedl, že má být hotová do konce příštího roku.
Součástí zadání je ale podmínka, že odhadované náklady na nové nádraží nesmí přesáhnout 13,4 miliardy korun. Samotná budova bude tvořit jen část proměny železničního uzlu, celkové odhadované náklady jsou kolem 50 miliard korun.
Pro nizozemskou společnost jde o druhý kontrakt související s brněnským nádražím. V první polovině roku s ní město Brno podepsalo smlouvu za 31 milionů korun na studii úprav okolí budoucího nádraží.
Má se týkat samotné budovy hlavního nádraží včetně zastřešení, nástupišť, části vnitřních prostor, interiérů, mobiliáře na nástupištích, drážního tělesa včetně mostních konstrukcí a části přemostěných prostupů drážním tělesem.
O novém nádraží v moravské metropoli se mluví desítky let, nyní jsou přípravy zatím nejdále v historii. Podmínkou je i proměna celého brněnského železničního uzlu. Původní verzi kritizovali nákladní dopravci, teprve nedávno se podařilo najít kompromisní řešení, které nemá omezit průjezd nákladních vlaků Brnem.
Aktuálně se mluví o tom, že by stavba nového nádraží mohla začít v roce 2028.