Brno má první novou obousměrnou tramvaj. Klimatizovaný vůz Škoda ForCity Smart 45T vyrobila Škoda Group. Na jaře 2023 bude na lince 8 jezdit celkem pět těchto moderních tramvají. Nové vozy částečně nahradí původní obousměrné tramvaje typu KT8D5.
Po nové trati s novými vozy. Až v polovině prosince bude zahájen provoz na tramvajové trati k univerzitnímu kampusu, vyjede na ni s cestujícími vůz Škoda ForCity Smart 45T s evidenčním číslem 1760, který je vyrobený primárně pro Brno. Nový vůz vyrobil český výrobce prostředků hromadné dopravy Škoda Group. V Plzni na něm jeho zaměstnanci pracovali v uplynulých 21 měsících. Nová tramvaj má prostorný klimatizovaný interiér vybavený nerezovými madly, širokoúhlými informačními LCD monitory a USB nabíječkami. Ve výbavě nechybí ani Řídicí a informační systém RIS2 nebo třeba validátory systému EOC2. Kabina řidiče je nově koncipována. Vedle přehledného pultu, kdy je kladen důraz na jednoduchost a dobrý výhled, je ovládání částečně implementováno přímo do sedadla řidiče.
Cena jednoho vozu je 60 milionů korun. Dopravní podnik města Brna má podepsanou rámcovou smlouvu, která mu umožňuje nakoupit v letech 2022–2026 až 40 tramvají právě typu Škoda ForCity Smart 45T, a to v celkové hodnotě 2,4 miliardy korun. S ohledem na současnou finanční situaci DPMB s nákupem nových vozů pro rok 2023 nepočítá. Případné další tramvaje budou pořízeny podle finančních možností DPMB.
Podle požadavků Drážního úřadu bude tramvaj v dalších týdnech najíždět potřebné kilometry bez cestujících a budou na ní prováděny některé typové zkoušky. Následně bude ve zkušebním provozu s cestujícími. Předpokládáme, že ji do pravidelného provozu na nové trati zařadíme během prosince.
Tramvaj Škoda ForCity Smart 45T
Délka: 31 m
Šířka: 2,50 m
Kapacita: 233 cestujících při 5 os/m2, z toho 64 sedících
Podíl nízké podlahy: 100 %
Max. rychlost: 70 km/hod.