Na úterý 2. května naplánovali aktivisté z hnutí Poslední generace a Extinction Rebellion akci nazvanou “1. brněnský pochod za zklidnění dopravy a základní rychlost 30 km/h.” Pochod půjde po trase z Moravského náměstí po křižovatku Křenová – Koliště.
Podle mluvčí organizátorů Veroniky Holcnerové je cílem akce dát podporu MHD a alternativním způsobům přepravy, jako je cyklistika. Auta chtějí naopak omezit. Jedním z požadavků aktivistů je plošné omezení rychlosti na 30 km/h. Argumentují tím, že je to nejsnazší první opatření, které není nákladné a nese s sebou jasné benefity v podobě vyšší bezpečnosti, plynulosti provozu, snížení hladiny hluku, a dokonce pravděpodobně i nižších celkových emisí z dopravy.
V Praze pořádají podobné pochody aktivisté proti motorové dopravě pravidelně. Na dotaz redakce, proč právě městský okruh, když jsou v Brně mnohem nebezpečnější místa s vyšší nehodovostí dodává Holcnerová: “Koliště je dlouhé roky symbolem přebujelé IAD v úplném centru Brna. První volba tedy padla na něj. Do budoucna samozřejmě půjdeme i jinými trasami.” Naznačuje tak, že podobné akce budou aktivisté z Poslední generace a Extinction Rebellion pořádat i v budoucnu.
Zda reprezentují pouze svůj názor nebo zda zastupují určitou část společnosti, neumí aktivisté říct. A odkazují ve svém vyjádření na Prahu, kde si podle průzkumu údajně žádá 70% občanů zklidnění dopravy.
S tím nesouhlasí brněnský občan Martin Borůvka. Ten na sociálních sítích svolává protest, který má vyjádřit nesouhlas s aktivisty vystupujícími proti motorové dopravě.
Ke svému protestu říká, že chce ukázat veřejnosti, že chování těchto radikálů a extremistů není společensky přijatelná norma a lidé si jej nemusí nechat líbit. “Protestuji proti extremismu a radikalismu v Brně, v tomto konkrétním případě také proti šikaně nevinných řidičů,” říká svolavatel protiakce Borůvka. Svůj nesouhlas s ekologickými aktivisty odůvodňuje tím, že snížení rychlosti neznamená snížení množství emisí. Podle jeho slov je nejmenší množství CO2 a emisí vypouštěných z automobilu při rychlosti 60-80 km/h. Borůvka je toho názoru, že počet vozů MHD by se při plošném omezení rychlosti na 30km/h musel zvýšit o nějakých 35%, aby došlo k dodržení jízdního řádu a tím opět k navýšení emisí v ovzduší.
S postojem Martina Borůvky souzní radní Brna-střed Jan Mandát (ODS), který je předsedou spolku Brno autem. “Nemám nic proti svobodě slova a právu vyjádřit veřejně svůj názor. Tito lidé ale chtějí omezovat svým protestem ostatní a to bych nazval nehorázným ekoterorismem, který nemá ve společnosti místo,” odpověděl na dotaz redakce radní Mandát. Podle jeho slov mají úřady omezené možnosti takové akce zakázat nebo rozpustit. Naráží na shromažďovací právo garantované českým právním řádem. Protestující by museli zásadně omezit ostatní účastníky provozu. K tomu podle slov mluvčí radnice Brno-střed Kateřiny Dobešové nedojde. Úřad se podle jejího vyjádření na základě doporučení policie domluvil s organizátory, že pochod půjde pouze v jednom jízdním pruhu a průjezd automobilů po Kolišti bude možný, byť s omezením. “Zástupce úřadu bude společně s policií dohlížet na to, aby vše proběhlo rychle, bezpečně a v pořádku,” dodala k dotazu redakce mluvčí Dobešová.