Dopravní podnik města Brna podepsal se společností Škoda Transportation na začátku předloňského roku rámcovou dohodu, která dopravci umožňovala levně nakoupit až 40 tramvají. V minulých dnech ale obě strany podepsaly dodatek ke smlouvě, který cenu za jednu tramvaj navyšuje z původních bezmála 60 na více než 75 milionů korun.
Brno plánuje v příštích dvou letech nakoupit ještě minimálně 15 obousměrných tramvají Škoda ForCity Smart 45T. Oproti původní ceně za ně zaplatí o téměř čtvrt miliardy více. „Plnění prodávajícího bylo negativně ovlivněno razantním nárůstem výrobních nákladů na trhu kolejových vozidel,“ odůvodňuje zdražení v dodatku k dohodě dodavatel.
Prvních pět tramvají dodala Škoda Transportation postupně vloni a letos na základě rámcové smlouvy za 299,6 milionu korun. Dopravní podnik na ně získal dotace z fondů Evropské unie.
V příštím roce dodá firma Brnu dalších pět tramvají, tentokrát za 376,6 milionu korun. Na tuto zakázku je již schválena dotace ve výši 209,7 milionu. Dopravní podnik je připraven zbytek doplatit. Dalších deset tramvají, které byly pojmenovány Hedvika, bude vždy po pěti kusech dodáno v roce 2025. I ty budou částečně hrazeny z dotace. V provozu postupně nahradí vozy typu KT8D5, které pocházejí z osmdesátých a devadesátých let minulého století.
Nejen nákup nových plně nízkopodlažních a obousměrných tramvají Hedvika postupně modernizuje vozový park. V současné době vozí cestující po Brně už 29 tramvají Drak, které kompletují v medlánecké vozovně sami zaměstnanci dopravního podniku. „Letos naši pracovníci sestrojili čtyři šaliny Drak. Sestavení jedné trvá tři měsíce,“ informovala mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková.
Kupní cena jedné tramvaje se navýšila z 26,5 na 29 milionů. „Podražil i nákup materiálu a komponentů potřebných ke kompletaci a oživení vozů. Všech 41 Draků má být hotovo a uvedeno do provozu do konce roku 2025. „V příštím roce plánujeme zkompletovat šest vozů a stejný počet v následujícím roce,“ dodala Tomaštíková.